عوارض قبل قاعدگی و پیشگیری از آنها ( بخش اول )

عوارض قبل قاعدگی و پیشگیری از آنها ، زنان ممکن است با عوارض قاعدگی که در یک یا دو هفته قبل از قاعدگی اتفاق می افتند رو به رو شوند . ما در ادامه قصد داریم شما را با رژیم های غذایی که در جلوگیری از عوارض قبل از قاعدگی موثر هستند آشنا کنیم .

عوارض قبل قاعدگی

چگونه از بروزعارضه های پیش از قاعدگی جلوگیری کنیم؟

عارضه های پیش از قاعدگی به علائمی گفته می شود که به مدت یک تا دو هفته قبل از عادت ماهیانه بروز پیدا می کنند و معمولا با  شروع  خونریزی و قاعدگی پایان می یابد. این علائم هم برای دختران و هم برای زنان معمول است و ممکن است  در هر فرد متفاوت باشد. این علائم فیزیکی و یا روحی بوده و به صورت پیش بینی شده اتفاق می افتد که شامل مواردی مانند سر درد، خستگی، پف و ورم، درد وسفت شدن سینه ها، عدم تمرکز، تغییر رفتار و بیخوابی است. این علائم را می توان با اصلاح رژیم غدایی ، ورزش و تغییر سبک زندگی از بین برد.

قسمت اول: رژیم غذایی

مصرف نمک را کاهش دهید

سدیم آب بدن را ذخیره کرده و باعث پف کردن و یا افزایش وزن می شود. کنترل میزان مصرف نمک دو هفته قبل از قائدگی از نگه داشته شدن آب در بدن شما جلوگیری کرده وکمک می کند احساس بهتری در دوران قائدگی داشته باشید. سدیم می تواند در غذاهایی که حاوی سس سویا هستند و همچنین در سبزیجات کنسرو شده و سوپ های حاضری نیز یافت شود. از مصرف غذاهای با مواد افزودنی  مانند پنیر ها، غذاهای چرب  به خصوص فست  فود ها و چیپس خود داری کنید.

 

مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

انواع مختلف میوه ها و سبزیجات منابع غنی کربو هیدرات هستند که حاوی میزان زیادی ویتامین و سایر مواد غذایی لازم هستند. خوردن میوه وسبزیجات نه تنها نیاز مصرف غذاهای ناسالم را کاهش می دهد بلکه از نگه داشتن آب و افزایش وزن نیز جلوگیری می کند. حتما روزانه یک تا دو وعده میوه وسبزی مصرف کنید. ازمیوه و سبزیجات تازه و کنسرو نشده مانند تمشک، انبه، چغندر و نخود فرنگی  استفاده کنید.

 

استفاده از غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید

غلات یکی دیگر از منابع غنی کربو هیدرات است که می تواند به کاهش ورم در این دوره کمک کند. غذاهایی مانند دانه گندم، پاستا و ماکارانی، بلغور جو، کورن فلکس و برنج قهوه ه ای به کاهش علائم قبل از دوران قاعدگی کمک می کند. از مصرف برنج وپاستای سفید پرهیزکنید زیرا که این مواد نگهداری آب در بدن و اضافه وزن را افزایش میدهد.

Menstrual complications

لبنیات پرو بیوتیک استفاده کنید

مصرف محصولات لبنی به خصوص لبنیات پروبیوتیک تا حد قابل توجهی از بروز علائم فیزیکی وروانی پیش از قاعدگی جلوگیری می کند. سعی کنید هر روز دو تا سه بار از لبنیات کم چرب استفاده کنید. میتوانید با مصرف لبنیاتی مانند ماست، کره شیری و کفیر پروبیوتیک مورد نیاز بدن را تامین کنید.

 

آب بنوشید

نوشیدن آب به میزان کافی از علائم روحی وجسمی پیش از قاعدگی مانند سر درد و ورم جلوگیری میکند. سعی کنید در روز حد اقل ۲ لیتر آب بنوشید. این ۲ لیتر مایعات میتواند شامل آب میوه های صد در صد طبیعی، چای و نوشیدنی های دیگر نیز باشد.

 

در رژیم غذایی خود از مکمل ها استفاده کنید

مکمل هایی که می توانند در کنترل علائم پیش از قاعدگی کمک کنند عبارت اند از:

کلسیم، ویتامین D، منیزیم، ویتامین های B (انواع تیامین و ریبوفلاوین) و ویتامین E

 

مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید

الکل و کافئین باعث منقبض شدن رگ ها ی خونی شده که منجر به بروز علائم پیش از قاعدگی مانند دل درد و ورم کردن وهمچنین تشدید عارضه های روحی  می شود.

نظر یا دیدگاه خود را ارسال کنید !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *